Utusan Online Headline Animator

Ahad, 1 Mac 2009

ANGGOTA KERAJAAN DAN ANGGOTA POLITIK

Apabila dilantik menjadi pegawai kerajaan, setiap anggota kerajaan akan menjalani pemereksaan kesihatan dan akan ke Pesuruhjaya sumpah untuk melafazkan sumpah taat setia kepada raja dan negara. Selepas itu barulah boleh melapor diri sebagai anggota kerajaan.

Apabila memenangi pilihanraya, Anggota politik akan mengangkat sumpah dihadapan speaker dengan menyatakan akan taat setia kepada raja dan negara.

Kedua-dua anggota ini mengangkat sumpah dengan tujuan yang sama dengan menyatakan akan taat setia kepada raja dan negara.

Bagi Anggota kerajaan, berkhidmat untuk negara adalah menjadi amalan setiap hari. Menurut perintah adalah amalan yang selalu dibuat sehinggalah sebelum tandatangan tercatat "Saya yang menurut perintah".

Anggota kerajaan, telah menganggap Raja adalah ketua, anggota kerajaan dalam urusannya dengan orang awam mengaggap beliau bertugas dengan rajanya contohnya menggunakan sampul surat yang tercatat "URUSAN SERI PADUKA BAGINDA", sehinggalah negeri-negeri yang tiada beraja pun menggunakan sampul surat yang sama.

Anggota politik, pada masa dahulu sangat taat kepada raja, tapi orang politik zaman sekarang sanggup menderhaka kepada raja dan sanggup untuk memohon menderhaka kepada raja. Ini mungkin disebabkan ketamakan/kerakusan kuasa.

Berbalik situasi ini, dalam kejadian di Perak, percanggahan pendapat Orang Politik (sivakumar) dan Anggota kerajaan (Abdullah Atong) Setiausaha Dewan. Pada pandangan rakyat biasa yang waras patutkah Abdullah Atong untuk mengikut kehendak bosnya (sivakumar) untuk mengadakan sidang DUN sedangkan Paduka Sultan Perak tidak memberi perkenan. Inilah nasib Anggota kerajaan yang mana ia patut ikut perintah orang politik atau perintah raja. Kita tunggu dan lihat 3 Mac ini apa kejadian akan berlaku.

Manakala dalam kejadian di kedah pula, mengapa susah sangat untuk diselesaikan, panggil 2 orang yang terlibat dalam surat layang itu buat kenyataan dan bersumpah. Mengapa MB penat sangat dan menuduh bermacam-macam, dalam kes ini MB jadi macam orang bodoh sahaja untuk mengendalikan kes yang sekecil ini. Mungkin benar seperti yang tercatat dalam surat layang. MB mungkin nak bersubahat sama ka dalam kes ini, dan akan menyembunyi segala kekufuran bagi melindungi EXCOnya.

Alam - Peristiwa di Perak, mungkin Sivakumar mendapat perkenan Karpal Singh untuk mengadakan sidang DUN. Peristiwa di Kedah menampakkan Ustaz Azizan dalam keadaan gelisah dan takut untuk menghadapi kenyataan yang sebenar. Anggota kerajaan di Perak dan di Kedah taatlah kepada Raja dan Negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan